מה זה פילאטיס?

פילאטיס הינה שיטת אימון אשר פותחה בתחילת המאה עשרים על ידי ג'וסף הוברטוס פילאטיס.

במקור, הוא קרא לשיטה שלו "קונטרולג'י", "contrology", תורת אימון לשליטה גופנית.

הוא המציא תרגילים לאימון על הרצפה וגם על המכשירים שלו – הרפורמר, הקאדליק, הכיסא, הקשת ועוד.

ג'וסף התחיל לאמן ולפתח את השיטה שלו בגרמניה ובאנגליה בתחילת המאה עשרים. במלח"ע הראשונה, בזמן שהיה שבוי באנגליה כאסיר פוליטי, הוא והמשיך לפתח אותה באופן שיקומי עם אסירים וחיילים חולים ופצועים באנגליה.

בשנות השלושים, עם עליית הנאצים לשלטון, ג'וסף עזב את גרמניה לאירופה, ופתח עם אשתו קלרה, את הסטודיו המפורסם שלהם בניו יורק.

בהתחלה, בעיקר הכירו אותו רקדנים ואנשי תנועה שהתלהבו מהדרך החדשנית בה הציע להתאמן, ועם הזמן,כאשר "נולדו" דור שני ושלישי של מורים, השיטה נפוצה והפכה למאוד פופולארית.

 

הסיבה להצלחתה של השיטה היא ההתמקדות בשליטה תנועתית דרך חיזוק והגמשת מרכז הגוף, שפילאטיס כינה "הפאוור-האוס", the power house", היום גם מכנים את קבוצת שרירים זו, "שרירי הליבה". פתלוגיות תנועתיות שונות ופציעות למינהן (כגון כאבי ברכיים,  גב, צוואר , כתף), נפתרו עבור מתאמנים רבים בשיטת פילאטיס. לדוגמא, רקדנים רבים עם בעיות קרסולים וברכיים אימצו אימון זה לריפוי ומניעת פציעה חוזרת.

ששת עקרונות הפילאטיס הן:

נשימה, דיוק, זרימה, שליטה, ריכוז, תנועה מהליבה – POWERHOUSE

(העקרונות נוסחו ורוכזו על ידי הדור השני של מורים, שהוכשר על ידי פילאטיס ישירות, כאשר שהם התחילו להכשיר מורים בעצמם)

על ההיסטוריה של פיתוח השיטה והפצתה אפשר לקרוא בלינקים הבא:

http://en.wikipedia.org/wiki/Pilates

http://en.wikipedia.org/wiki/Joseph_Pilates

http://pilates.about.com/od/Pilates-History

אם תרצו לקרוא עוד קצת על השיטה, ג'וסף פילאטיס כתב שני ספרים:

"Return to Life through Contrology"

"Your Health"

למי השיטה מתאימה? לכולנו!

הגאונות של ג'וסף פילאטיס היא שהתרגילים שלו נועדו לכולם, במטרה לתחזק גוף בריא ושלם.

מפעל חייו היה לשנות ולחנך לפעילות גופנות כאורח חיים.

המכשירים השונים שהמציא הם מתנה מדהימה עבור כולנו כי הם תומכים בקבוצות שרירים חלשות ומחזקים אותם בהנעה מאוזנת של כל חלקי הגוף. בתרגיל פילאטיס תרגישו את כל הגוף עובד כיחידה הוליסטית אחת.

היום, רובנו מבלים יותר מדי זמן בישיבה, הנטייה לניוון והחלשות גדלה ואיתה צצות הבעיות הבריאותיות שאנחנו פוגשים בשלד, בשרירים, בעצבים, ובנשימה. המחלות הללו מתבטאות בכאב, עייפות, חוסר ריכוז וחוסר מנוחה. לאורך זמן הן פוגעות בביצוע המטלות שלנו, אם זה פיזית או מנטלית. לכן חשוב לתחזק את גוף שלנו באופן שוטף, ופילאטיס נותן מענה נפלא לכך.

שיטת הפילאטיס אמנם תורת אימון אך יש בה כלים לחיזוק ושיקום אנשים מפציעות ספורט, ריקוד, והרבה ממשיכים להתאמן בה גם לאחר הבראתם כי היא ממשיכה ללמד אותם איך ולנהל הרגלי תנועה בריאים.

זהו אימון הוליסטי וספורטיבי, ולכן הוא מתאים לגמלאית בת 70 וספורטאי בן 20. לכל אחד יבנה אימון בהתאם ליכולות ומטרות שלו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *